یک رویکرد نئوفرمالیستی به اکران صفحه:مطالعه موردی فیلم "2001: یک ادیسه فضایی"

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
  • نویسنده بهاره سعیدزاده
  • استاد راهنما احمد الستی احمد صدیقی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

امروزه با گسترده شدن واژه متن به هر آنچه که مورد خوانش قرار می گیرد، (چه در زندگی روزمره و چه در اشکال داستانی و هنری از قبیل فیلم، نمایش و غیره) ترجمه نیز عرصه وسیعتری پیدا کرده است. پژوهش حاضر بر آن است توضیح دهد تا چه اندازه روشها، شرایط و محدودیت های اقتباس آنگونه که مونا بیکر در دانشنامه مطالعات ترجمه خود توصیف کرده است، می توانند بین نظامهای نشانه ای گوناگون که به لحاظ ماهیت و ساختار تفاوتهای عمده ای با یکدیگر دارند، (نظیر داستان کوتاه و فیلم) صادق باشند. مطالعه موردی ما اقتباس سینمایی داستان کوتاه علمی-تخیلی "گواه ابدیت" است. آرتور سی کلارک این داستان را در سال 1948 نوشته بود و داستان وی بیست سال بعد دستمایه ساخت فیلم فلسفی "2001: یک ادیسه فضایی" قرار گرفت که در سال 1968 استنلی کوبریک آن را کارگردانی کرد. این پژوهش با استفاده از مدل تحلیلی صورتگرایی نو در مطالعات سینما که کریستین تامپسون آن را معرفی نمود، رویکرد میان رشته ای به فرآیند اقتباس دارد و فیلم را به عنوان محصول عمل اقتباس و مراحل ساخت آن را به عنوان فرآیند اقتباس مورد بررسی قرار می دهد. در این راستا عناصر بصری فیلم "2001: یک ادیسه فضایی" محور بررسی را تشکیل می دهند، بدین ترتیب که نشان می دهیم چگونه برای نوشته های داستان کوتاه طی ساخت فیلم معادل یابی بصری انجام شده و چه مشکلاتی در این راستا فراراه مترجم (فیلمساز) وجود داشته اند. خواهیم دید که چگونه فرم سینمایی مستقل از زبان با مخاطب خود ارتباط برقرار می نماید. علاوه بر آن نظر به فاصله زمانی زیاد میان خلق متن اولیه و اثر فیلمی نهایی و تفاوتهای فراوانی که میان این دو موجود است درخواهیم یافت که در واقع متن نهایی ترجمه متنی میانجی (رمان راز کیهان یا همان 2001: یک ادیسه فضایی) است که به موازات تولید فیلم توسط نویسنده داستان کوتاه اولیه و فیلمساز نگاشته شده است. با تکمیل نتایج حاضر با یافته های نظیر در حوزه مطالعات خواهیم دید ممکن است متنی میانجی، فاصله عظیم میان متون مبدا و مقصد یک ترجمه میان نشانه ای را پر نماید. در نهایت به عنوان نتیجه ای از این پژوهش مشخص می شود که در طی این فرآیند اقتباس دو مرحله ای متن اولیه روز آمد شده، بسط داده شد و نظر به اینکه هزینه فراوانی صرف ساخت فیلم شده بود، عناصری برای جذابتر و مخاطب پسند تر کردن اثر نیز بدان افزوده شد. مفاهیم قدیمی و یا نا مناسب موجود در داستان کوتاه اصلی حذف گردیدند و علم و هنر و صنعت و الهام دست به دست هم دادند تا اثری ماندگار در تاریخ سینما خلق گردد. این اثر ترکیب بدیعی از دو ژانر علمی-تخیلی و حماسی (البته بهتر است بگوییم فلسفی) است مفاهیم عمیق فلسفی خود را در فرم پیچیده و خیره کننده خود گنجانده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فیلم به عنوان یک ابزار برای آموزش طراحی شهری

 شهرسازی و به ویژه گرایش طراحی شهری برای فهم، تجزیه و تحلیل، ادراک و ارائه راه حل ، باید با سایر رشته ها، به ویژه برنامه ریزی، طراحی محیط، جامعه شناسی، روانشناسی و همچنین متخصصان اقتصاد و معماران رابطه و تعامل مناسبی داشته باشد و از قالب های مختلفی برای ارائه راه حل استفاده نماید. یکی از این قالب ها ، ارئه و بیان تصویری از ویژگی های بصری محیط است. سینما به عنوان یک رسانه جمعی تاثیرگذار، دائما د...

متن کامل

رویکرد آمریکا به کشمکش فلسطین _ اسراییل (2015-2001)

در این مقاله سعی بر آن است که تأثیر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بر مناقشه اسراییل و فلسطین  در یک دهه اخیر مورد بررسی قرار بگیرد. پرسش اصلی این مقاله این است که سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جرج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» چه تأتیری بر حل وفصل مناقشه بین فلسطین و اسراییل داشته است؟ با توجه به اینکه در این مناقشه شش مولفه مهم امنیت، اختلافات سرزمینی و مرزی، مسئله آوا...

متن کامل

تعین حرکت فضایی یک جسم مشخص به وسیله ی فیلم برداری

محاسبه ی موقعیت و وضعیت یک شیء با استفاده از نقاط مشخصه روی آن، با دانستن وضعیت هندسی این نقاط یا دانستن مدل شیء و همچنین در دسترس بودن نقاط متناظر این نقاط مشخصه در تصویر گرفته-شده از شیء یکی از موضوعات چالش برانگیز است که تاکنون برای محاسبه ی آن، روش های مختلفی که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند، ارائه شده است. در این پایان نامه روشی جدید برای تعیین موقعیت و وضعیت شی ء نسبت به دستگاه دو...

15 صفحه اول

نقش نظام خوراک به مثابه‌ی یک نظام نشانه‌ای با نگاهی به 10 فیلم از سینمای ایران

بارت (1967) با دلالتگر دانستن نظام خوراک، الگوی سوسوری تمایز میان زبان و گفتاررا بر این نظام اعمال نمود و به این ترتیب، ایده‌ی تشابه نظام خوراک و نظام زبان را مطرح ساخت. مقاله‌ی حاضر با الهام از این ایده بر آن است نشان دهد که این دو نظام می توانند نقش‏ های مشترکی نیز داشته باشند. برای نظام زبان نقش‏ های متنوعی مطرح شده است، نقش‏ هایی مانند نقش‏ های تعاملی و تبادلی، اما این پژوهش با توجه به نگاه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023